-----> About me

Foto saya
Ipoh, Perak, Malaysia
Ibu kepada 3 orang hero,Nizarul Mifzal Amin (12 tahun), Nizarul Ikmal Afif (10 tahun) & Nizarul Irfan Aqil (2 tahun ) dan disayangi oleh seorang lelaki yang bergelar suami..Nazaruddin b. Sulaiman.Blog ini dijadikan sebagai satu naskhah istimewa buat anak2 ku tercinta,juga sebagai tinta hati buat suami tersayang.Blog ini mula dibangunkan pada 2009.

-----> Wedding

Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker

-----> My Son's

Lilypie - Personal pictureLilypie
Lilypie - Personal pictureLilypie
Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

2010-02-25

Japanese Bento (lunch boxes)

Kalau kita bercerita pasal bekal atau lunch boxes, automatik semua orang tau kan. Ada sesetengah para ibu-ibu yang rajin mengesahkan bekal2 anak2 ni especially pada yang tak bekerja yer tak..dan kebiasaanyer anak2lah yang akan membawa kesekolah untuk dimakan pada waktu rehat, tapi ada juga sesetengah para bapa2 yang bawak bekal ke tempat kerja..(macam ayah zaman bujang2 dulu..huhu..nak nyimpan duit nak kawen!!..haha) Kalau ikut pada kebiasaan orang2 kita biasenyer bawak nasi goreng, roti telor dgn sosej, mee goreng, nasi lemak, kuih muih dan lain2. Kalau dah masak sejenis tu..itulah menunyer!!!....gedebak terus jer masukkan dalam tupperware dan boleh terus bagi pada anak2 untuk dibawa kesekolah. (Ini adalah pengalaman diri sendiri yer..huhu..)

Tambahan di sekolah Jepun ni ade sesetengah menu yang anak2 tak boleh ambik jadinyer memang setiap hari ibu buat bento untuk anak2. Setiap hari menu2 yang berbeza disediakan disekolah, semuanyer makanan yang seimbang dan susu adalah minuman wajib yang perlu diambil oleh murid2. Memang dah bagitau pada sensei apa2 makanan yang anak2 tak boleh ambik jadinyer takde masalah untuk itu. Biasenyer sayur, buah2an dan susu memang anak2 ambik (especially Ikmal..abngnyer kurang makan sayur+susu!!) sebab tu monthly yuran makan Ikmal lagi tinggi dari abangnyer..

Dan juga kita tau kekreatifan orang2 Jepun ni dalam mengolah bentuk2 makanan untuk bento ni. Presentation sangat kemas dan rapi dan itu memang dorang utamakan dalam setiap sajian!!. Especially kalau bento itu untuk anak2 kecil lagila macam2 yang dorang createkan supaya nampak menarik dan anak2 pun jadi suka nak makan!!

Dibawah ni gambar bento2 yang dipinjam dari en.goggle. Lihatlah decoration dorang yang pelbagai tu...sangat kreatif dan makanan yang pelbagai dalam satu bento. Kan seimbang dan sihat tu!!!. Kalau ibu gedebak satu menu jer....senang koje!!!

Laptop Design Bento

Kidz Fun Bento

Playstation Controller Bento

Hello Kitty Bento

Linux Fans Bento

Teddy Bear Sleep Bento

Bento????....apa nama tuk ini??? Sendiri bagi laaaa....


Kesimpulannyer rasa macam tak mampu jer nak decorate2 macam tu!!. Tangan pun tak kreatif..huhu...

2 ulasan:

Watierman berkata...

Suka...tapi sayang pulak nak makan...hehehe

NorNaza berkata...

Rasa macam nak simpan buat hiasan jer yer kak..hehe..kalau nor main masuk jer dlm tupperware tak reti nak decorate2 gini..huhu

Catat Ulasan