-----> About me

Foto saya
Ipoh, Perak, Malaysia
Ibu kepada 3 orang hero,Nizarul Mifzal Amin (12 tahun), Nizarul Ikmal Afif (10 tahun) & Nizarul Irfan Aqil (2 tahun ) dan disayangi oleh seorang lelaki yang bergelar suami..Nazaruddin b. Sulaiman.Blog ini dijadikan sebagai satu naskhah istimewa buat anak2 ku tercinta,juga sebagai tinta hati buat suami tersayang.Blog ini mula dibangunkan pada 2009.

-----> Wedding

Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker

-----> My Son's

Lilypie - Personal pictureLilypie

2009-06-30

Inilah hasil yg pertama..

Semalam Mifzal bawak balik sebiji timun jepun hasil dari tanaman pertama dia kat sekolah. Gemuk aje timunnyer..tapi dah lewat petik sikit sebab dah agak tua. Kata dia ada lagi tapi kecik lagi..tengah tunggu masa nanti boleh petik dan bawak balik rumah.


Nile timun yang anak ibu tanam!!

Semalam jugak kami sefamili diner ngan timun jepun tu..oishii!! manis.
Di sekolah sini, memang pelajar2 diajar cara nak tanam sayur,buah2... Untuk tahun 2 pilihan tanaman adalah mini tomato,timun jepun dan terung. Tapi dalam 3 pilihan tu Mifzal suka makan timun jepun jadi dia select untuk tanam timun. Yang kawan baik dia tu Arata kun dia tanam terung. Baguskan kalau anak2 kita dari kecik2 dah pandai bercucuk tanam. Bila tanaman masing2 dah berhasil pelajar2 boleh bawak balik ke rmh.
Bercerita pasal adik pulak si Ikmal....dia duk kecoh cerita yang tanaman dia pun dah nak kuar buah!! Tapi bila tanye buah apa yang dia tanam, dia kata suika kot..(tembikai), eh entah.. agak2nyer budo kot..(anggur), eh silap....kot2 ichigo kot..(strawbery)..suka2 dia aje padahal bukan musimnyer nak tanam budo ngan ichigo. Dia main belasah aje...bukan ape dia pun nak perhatian dari ibu ni yang dia pun ada bercucuk tanam kat sekolah..Memang lawak aje muka dia kalau cerita yang pastinyer dia pun tak tau apa benda yang dia tanam!!. Tengok ajela nanti mesti dia ada bawak balik jugak hasil tanaman dia.
Tapi kalau ikutkan Mifzal masa tahun satu dulu dia bukan tanam sayur atau buah2 ni..dia tanam pokok bunga aje..bunga morning glory tu...sebab bila dah besar dan keluar bunga sensei suruh bawak balik bunga tu...sebab tu ibu tau...
Apa2pun tahniah pada Mifzal sebab dah dapat makan hasilnyer!! Tapi yang kat rumah ni yang tak jadi2...hasil dari tangan si ayahnyer!! Pokok suika (tembikai) dah wassalamu....tinggal mini tomato aje..tu pun nengok macam nyawa2 ikan aje...hehe. Memang tangan tak power nak nanam!! gayanyer bila2 nanti kena suruh tangan anak2 pulak yang tanam.


Inilah mini tomato ayahnyer..entah merasa ke idak buahnyer nanti...

1 ulasan:

kew_chop berkata...

bagusnye abang tanam dah dpt hasil leh ibu n ayah makan.

Catat Ulasan