-----> About me

Foto saya
Ipoh, Perak, Malaysia
Ibu kepada 3 orang hero,Nizarul Mifzal Amin (12 tahun), Nizarul Ikmal Afif (10 tahun) & Nizarul Irfan Aqil (2 tahun ) dan disayangi oleh seorang lelaki yang bergelar suami..Nazaruddin b. Sulaiman.Blog ini dijadikan sebagai satu naskhah istimewa buat anak2 ku tercinta,juga sebagai tinta hati buat suami tersayang.Blog ini mula dibangunkan pada 2009.

-----> Wedding

Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker

-----> My Son's

Lilypie - Personal pictureLilypie

2009-06-12

Bunga oh Bunga....

Walaupun musim bunga hampir berlalu disebabkan kelewatan menerbitkan blog ini jadi ibu saje2 nak berkongsi pengalaman pergi ke Tulip Fair. Kami pegi pada 02 May 2009. Tempat tu terletak di Tonami dan perjalanan dengan kereta mengambil masa lebih kurang 40 minit dari rumah. Tapi hari itu kami anak beranak pegi dengan densha (keretapi) sebab abg tak tau mana letak tempat tu. Jadi lebih senang kalau pegi dengan keretapi. Hero2 kami memang pantang kalu sebut pegi dengan densha depe le orang yang paling seronok. Padahal pada mulanyer depe le paling tension nak pegi ke tulip fair sebab semata2 nak nengok bunga. Biasale anak laki2 mana nak pegi tempat2 macam ni, sebab ibunyer teringin sangat nak nengok!!!
Nak masuk kena bayar 2000yen ( lebih kurang rm60..mahal ek??) tapi bila guna duit yen rasa macam ok aje...sebab bukan senang nak nengok 450 jenis tulip2 dalam tu. Cantik sangat!!!! Yang heran pun orang2 jepun sendiri pun ramai sangat yang datang..heran betui tiap2 tahun ada pun masih nak datang lagi..bagi le peluang kat kami orang asing ni!!! chewah...


Tengokle densha pun siap ada bunga tulip lagi...memang khas sapa2 nak pegi Tulip fair kena le naik densha ni...

Tonami adalah tempat festival tulip no 1 di Jepun pada setiap tahun. Ia telah bermula dari tahun 1952 lagi. Setiap tahun pesta tulip ni diadakan pada hujung bulan April dan berakhir awal bulan May. Riwayat tulip kebiasaanyer tak lama. Sebab tu pesta tu pun hanye diadakan lebih kurang 2 minggu aje. Pada sesiapa yang memang gile pada bunga kalau pegi tempat ni memang kita rasa seronok yang teramat sangat. Bayangkan macam2 spesis tulip dan macam2 color...macam yang ibu cakap tadi ada dalam 450 jenis tulip dalam taman tu. Ini adalah sebahagia spesis tulip yang sempat ibu ambik gambarnye.
Jom kita scroll ke bawah ......






GAMBAR2 KENANGAN di TONAMI TULIP FAIR


Gambar dengan ms.tulip dan yang lagi satu tu decoration of tulip. Nampak macam lukisan aje tapi sebenar2nye semua tu bunga2 tulip yang dibentukkan dengan berbagai2 rupa kartun.






BUNGA SAKURA
Bunga sakura atau pun cherry blossom dalam omputihnyer adalah bunga kebangsaan di Jepun. Bunganyer kecik molek aje, tapi penuh merimbun satu pokok. Kalau nak tau bunga ni pelik sikit sebabnyer bila musimnyer tiba hanye bunga semata2 yang keluar, daunnyer langsung tkde....tapi bila riwayat bunga ni habis jatuh dan gugur barulah daun2nyer pulak yang keluar. Memang cantikla time bunga aje....penuh satu pokok. Daun langsung takde kan.....Riwayatnyer tak lama, kalau tiba musim tu kena cepat2 la tengok kalau idak tak merasa. Kalau kena hujan berhari2 lagi cepat riwayatnyer habis, sebab bunga2nye habis luruh. Nak tengok mana rupa bunga sakura, jom kita scroll ke bawah
Gambar yang ditangkap dalam jarak dekat. Nampak besarla...tapi yang sebenar2nyer..??




Inilah rupa saiz bunga sakura, tak besar manapun tapi merimbun...


Dan ini dia pokok sakura yang dah tua sebab batang pokonyer agak besar. Di Toyama tempat yang paling famous adalah disini. Dekat aje dari rumah...15 minit gitu.


CHINDONG MATSURI IN JAPAN (Festival Chindong)
Festival ini diadakan setiap tahun menjelang "spring". Pertama kali ibu melihat rupanyer pada masa ini semua orang bergembira sambil menikmati makan, minum, menyanyi, di bawah pokok2 sakura. Seperti sedang berpicnic!!. Kebanyakan mereka buat BBQ dan berkumpul bersama2 ahli keluarga, saudara mara dan kawan2.



Inilah salah satu pertunjukkan yang dipersembahkan semasa festival Chindong ni. Hanye ditepi jalan aje, berbagai2 rupa yang lebih kelakar tu baya2 opah ngan tok kita pun ada. Menari2...lawak betui!!! Kalau di Malaysia opah2 ngan tok2 kita henjut2 menari macam ni mesti orang cakap..."Kubur kata mari, rumah kata pegi" tak sedar diri betui...itula lumrah hidup kita di Malaysia, tambahan kita orang islam kan mesti orang cakap berbanyakkan la amal ibadat tu...memang tak manis pun..kalau kita cucu2nyer pun mesti rasa malu kan, orang duk sindir2 kita, tapi sini orang2 tua udah rupa orang muda aje, bergiat dalam berbagai2 aktiviti. Jadi kesimpulannyer adalah masing2 punyer adat dan masing2 punye agama. Tak gitu?

GAMBAR2 di FESTIVAL CHINDONG







BUNGA ROS
Sampai anak2 selalu tanye setiap kali tengok bunga kat mana2 tepi2 jalan atau kat tepi2 rumah orang mesti dia tanye ibu suka le tu..suka le tu..asyik2 bunga aje..tak boring ke?? ewah..ewah pandai aje memerli orang. Bukan ape masa kat Malaysia dulu rasa macam takde le suka sangat ngan bunga2 ni tapi nengokkan disini bunga2nyer menjadi2..senang aje rupa orang2 disini menanamnyer. Macam2 peten..macam2 color...memang geram. Mungkin cuaca jugak memainkan peranan penting untuk menghasilkan bunga yang berkualiti dan sihat. Jom kita tengok gambar yang kat bawah ni, obachan ( makcik )ni punye rumah penuh dengan bunga. Macam taman bunga!!! Jiran kat rumah. Obachan ni suka pada bunga ros aje, so semuanyer bunga ros aje..yang kecik ada, sederhana ada, besau pun ada.



Yang ni pulak 3 mak dara berposing kat rumah obachan tu. Macam2 paten bunga ros. Nampak le kat tangan ibu tu ada setangkai bunga ros obachan tu bagi...sukanye!!



0 ulasan:

Catat Ulasan